Voor de hout- en marmerimitaties worden oude schildertechnieken gebruikt.
Ik werk met verf op lijnoliebasis, wat een prachtig resultaat geeft.
Bij deze technieken is het belangrijk niet te veel haast te hebben.
Een imitatie wordt vaak opgezet in verschillende lagen en tussen de lagen is meestal droogtijd nodig. Wanneer sneller gewerkt moet worden, kan het gebruik van acrylverf een alternatief zijn.

Een mooie houtimitatie op deuren en kozijnen werd in vroeger tijden veel gebruikt. Allerlei duurdere houtsoorten, zoals mahonie, teak, wortelnotenhout werden geïmiteerd. Vaak niet van echt te onderscheiden, maar toch geschilderd.
Marmerimitaties zijn goed bruikbaar op bijvoorbeeld pilaren of lambriseringen.

Ook denkbaar is het gebruik van deze imitaties op meubelstukken.
Een kastje, een tafel, een spiegellijst, enzovoort.
Minder voor de hand liggend is de toepassing op een cup mute van een trombone of trompet. Toch kan dat heel decoratief en verrassend zijn.
Wat veel voorkomt is het beschilderen van een orgelkast en ornamentiek, of de kast van een klavecimbel. Hout- en marmerimitaties zijn ook in de instrumentenbouw door Verf & Jo te restaureren of nieuw te maken.
Eigenlijk kan er veel, omdat de imitaties toegepast kunnen worden op allerlei verschillende ondergronden.

Verf & Jo kan oude imitaties restaureren of nieuwe imitaties maken.
Kijk voor ideeën tussen de foto’s, of neem contact op voor meer informatie over de mogelijkheden.

dscf4177   2015-02-23-14-44-23